24 april - kaffeapparater och hagabions café

varit på praon i tre dagar nu och jag trivs. jättemycket. idag var det dock ganska mycket diska och inte så mycket göra risbollar. men det är okej, det är bara för att idag är dagen innan löning och då brukar det inte vara så mycket folk, som min mentor så fint förklarade för det lilla barnet innom mig som inte förstår ett dugg om de vuxnas politik och ekonomi (om det ändå vore så väl). igår och i förrgår var det så mycket folk att man knappt han med att göra sushi till alla glupska människor, men idag var det så lugnt att jag stundvis inte hade något annat att göra än att stå och se oengagerad ut. i själva verket var jag ganska engagerad, jag hade bara inget att engagera mig i för tillfället, det var allt. förutom när det kom in två kvinnor med små barn.. då var det mycket ljud och barnmat som skulle värmas hit och dit och skedar och vatten och grejer. men det ordnade sig.
idag har jag dessutom lärt mig hur kassaapparaten fungerar och hur den komplicerade kaffemaskinen -som inte är så komplicerad egentligen- fungerar. jag har även fått tillräckligt med förtroende för att ta hand om kunder som ska ha take away, göra deras mat och ta betalt. detta medan chefen målar väggar och tak i en annan del av köping.
jag är otroligt nöjd med min vecka som sushi-master och imorgon kanske jag blir erbjuden ett deltidsjobb, vilket innebär pengar. och det är inget tråkigt jobb heller. han har nämnligen nämnt det ett antal gånger under veckan men det är ju inte säkert att han menar något med det, så jag ska inte ha för höga förhoppningar.

igår var jag och hälsade på ella och ylva på deras prao på hagabions café och fick massa god blåbärspaj och hade allmänt trevligt. hade också tänkt köpa den underbara baddräkten men det var tydligen först til kavrn på fredag när det öppnar som gällde.. jag hoppas verkligen att ylva får möjlighet att gå dit och köpa den åt mig.

nu har de släppt ut pingvinerna i slottskogen och jag kanske kommer och hälsar på dem och trevligt fefo-folk lite snabbt på lördag när jag och mor förmodligen ska köpa jeans, vårjacka och gåriktiga skor.

jag läser en av världens bästa böcker. den är nästan i klass med harry potter och är defenitift ett stort hot mot livet vinkar som en kurt som har legat tvåa på min bra-bok-lista att bra tag. det var min vän thea som tipsade min om boken, vars namn är blonde, som egentligen handlar om marilyn monroes liv. den är inte skriven som en biografi och inte helt sanningsenlig, och på ett sätt är ju det bra, för då kan man lika gärna tänk att det är något annat stackars barn. men det lite sämre är ju att man då inte vet vad som är fakta och vad som är påhittat. dock är den väldigt bra skriven, trots att det är en översättning. väntar bara på att en oansvarig människa (kastar sten i glashus) ska lämna tillbaka sitt redan försenade exemplar av boken i pocketform så att den kan få plats i min väska.

om ni klarar av att ta in mer fakta kan jag också meddela at jag ska provjobba för mitt sommjobb första maj. kom ut och köp fika på café matilda på marstrand!


Kommentarer
Postat av: din tillgivna agnes

Malin, malin. Du skriver verkligen bra. Du kan nog komma att bli en källa till inspiration... (bered dig på att bli utnyttjad) Blonde är ganska tung, nicht war? All vänlighet och kärlek till dig

2008-04-24 @ 21:39:16
URL: http://vad-hedwig-hittade.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0