tjugonionde juni


idag har jag inte gjort mycket annat än läst. sida efter sida med tryckta bokstäver och skiljetecken. även om boken - blonde skriven av joyce carol oates (ja, jag håller fortfarande på med den) - är bra och så känns det ändå bra att den snart är slut, vilket i och för sig förmodligen är detsamma som att säga att det är skönt att norma jean barker snart är död. 
  det har tagit så lång tid att läsa den här boken och hennes liv är bara en enda röra, men jag skulle nog vilja påstå att hon själv bär skulden till mycket av det som händer henne.
  jag ska inte dra hela bokens handling här, eftersom jag tror att ni skulle få fel bild av bokens helhet om jag försökte, men jag vill tala väl om den här boken genom att säga att den är hemskt bra på sitt sätt om man tar sig tid att sitta och läsa den och engagerar sig i att försöka förstå den. först nu inser jag att marilyn monroe kanske inte var så korkad som jag hittills trott. eller så är hon ännu mer korkad än man över huvud taget kan föreställa sig. det återstår fortfarande att se på de ungefär hundra sidor jag har kvar.
  joyce carol oates har skrivit den här boken otroligt bra, enligt min åsikt, och jag kommer förmodligen läsa något mer av henne snart för att se om det kanske bara var just den här boken som blev bra eller om hon faktiskt är så bra som det verkar.
  dock har jag en hel del att läsa först. jag skäms för att erkänna att jag inte läst varken sagan om ringen-triologin eller narniaserien ännu och de är nog de böcker jag kommer ta mig igenom först nu efter blonde. dock har jag en hel hög med andra böcker också som bara ligger och väntar på att bli öppnade och lästa.
  däribland virginia woolf, som jag förälskat mig lite i. jag började läsa en bok med lite samlade noveller och prosasisser av henne och blev helt fast. hon skriver på ett sätt som ingen annan gör. inget jag hittills läst åtminståne, vilket kanske inte säge jättemycket men ändå.

nu när jag lekt lite beläst ett tag tar jag farväl av er för att återgå till min bok och leka ännu lite mer beläst.
simma lugnt

Kommentarer
Postat av: Emelie

Är boken läsvärd? Vet att vi har den hemma, och har dessutom precis läst ut sommarens tegelsten. Behöver en ny bok att bita i!

2008-08-18 @ 13:20:32
URL: http://krigochspik.blogg.se/
Postat av: malin

till emelie: jag skulle säga att den är det! jag måse säga att jag tyckte den var hemskt bra, trots sin tjocklek och att den ibland blev lite samma..

2008-08-18 @ 20:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0