11 mars.

gjorde mysko kaka. jag skulle baka till lärarrummet igår (för att det är våran klass tur, inte för att jag tror att jag får högre beyg) och satt och letade igenom lite kokböcker på jakt efter något som inte var cupcakes och hyfsat lätt. skummade igenom och till slut kom jag till en sida där det stog salamichoklad. reaktionen blev ungefär "wtf är det här får nåt?" och vem skulle kunnat låta bli att läsa igenom receptet? mehehe. inte jag i alla fall. men det var hur lätt som helst och inte alls så sjukt konstigt som det lät. liksom sydeuropeisk radiokaka med mariekex. mariekex we like.
tänkte att jag lägger upp receptet så nån annan kan testa.

Salamichoklad

175 g mörk blockchoklad
75 g ljus blockchoklad
2 ägg
ett halvt paket mariekex (kanske lite mindre.. det blev väldigt mycket mariekex. men som sagt, mariekex we like)

gör såhär: mixa chokladen i en mixer tills den är så fint fördelad som möjligt. mixa i äggen. bryt sönder mariekexen i mindre bitar och vänd försiktigt ner i smeten. läg ut smeten på en bit folie i en liten rad och rulla ihop folien runt. stoppa in i kylen såå den stelnar och skär den sedan i ca 1,5 cm tunna skivor. om man vill kan man strö lite strösocker på.

hur lätt som helst. det smakade inte riktigt som jag trodde det skulle göra men det var massa gott. det går säkert att medlite fantasi förändra receptet lite här och där så det blir ännu godare, men jag hade inte orka att ens försöka. baka klockan tio på kvällen is the shit liksom.


Kommentarer
Postat av: Emelie

haha, sjukt namn på "kakan" XD

2008-03-20 @ 21:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0